Zijn je webteksten goed genoeg? Check ze op deze parameters

Door een eenvoudige check te doen op leesbaarheid en trefwoord kun je je websiteteksten snel op SEO-vlak verbeteren. Eén van de analyseetools is Yoast dat op basis van 17 parameters websiteteksten beoordeelt. In een eerste luik wordt de leesbaarheid van de tekst geanalyseerd. In het tweede luik komt de analyse van het trefwoord aan de beurt.

Controle van websiteteksten op leesbaarheid

Bij de controle van de teksten op je website op leesbaarheid wordt er vooral gekeken naar de begrijpbaarheid van je tekst.

Bij de Flesch Reading Eas test wordt de moeilijkheidsgraad van teksten nagegaan. Gebruik je lange zinnen dan zal men je bijvoorbeeld adviseren om je zinnen in te korten of op te splitsen. Gebruik je te moeilijke woorden, ook dan krijg je hier een opmerking over.

Belangrijk is altijd je doelgroep in de gaten te houden, zegt Michel Piedfort. Als je lezers hoger opgeleiden zijn, dan vormen moeilijkere woorden vaak geen probleem. In dat geval kun je gerust minder rekening houden met een ietwat minder goede score van de Flesch Reading Ease test.

Bij de leesbaarheid wordt er ook gekeken naar het aantal woorden per paragraaf en per zin. Tenslotte gaat men na of je verbindingswoorden gebruikt. Maak je aan lezers duidelijk wat de verbanden zijn tussen de zinnen met woorden als: hierdoor, omdat, want, enzovoort.

Controle van websiteteksten op trefwoorden

Een tweede belangrijke parameter om webteksten te bekijken is de wijze waarop tussentitels, trefwoorden en url’s zijn opgebouwd.

Er wordt hier gekeken of het belangrijkste trefwoord dat je opgeeft overeenkomt met de  verwachtingen die lezers en Google hebben. Als je bijvoorbeeld stelt dat je website over belastingen gaat, dan verwachten mensen dat het woord belastingen ook in de url, een subtitel en in de 1ste alinea voorkomt. 

Belangrijk is dat je onthoudt dat mensen op het internet anders lezen dan op papier. Tegelijk zoeken surfers direct bevestiging dat zij de juiste tekst hebben aangeklikt door de site op trefwoorden te scannen.

Men bekijkt met andere woorden de tekst niet van links naar rechts en van boven naar onder maar het oog pikt er gewoon enkele dingen uit. Als je dan op Google belastingen hebt ingetypt, dan zullen je hersenen ook naar dit woord in de tekst gaan zoeken.

Tegelijk gaat men na of je titel lang genoeg is. Het trefwoord op zich is doorgaans niet meer voldoende om goed te scoren. De boodschap van je artikel kunnen vatten in de titel en krachtig kunnen herhalen in de inleiding of meta-omschrijving verhoogt het succes van je website.

 

Hoe lang moet een tekst zijn?

In principe hoeft je tekst niet langer te zijn dan de boodschap die je wil overbrengen. Als je een boodschap kunt brengen in 20 woorden, dan kan een tekst van 20 woorden al genoeg zijn.

Maar Google heeft dan wel een probleem. Google kan op basis van 20 woorden vaak niet weten waar de tekst nu echt over gaat. Vandaar dat Yoast aanbeveelt om webteksten toch van minstens 300 woorden te voorzien.

 

Laat je teksten op SEO checken voor slechts €50

Heb je zelf geen tijd om de doeltreffendheid van je teksten op SEO te checken, dan kunnen wij dit voor jou doen. Je krijgt zowel een score op leesbaarheid als op trefwoordcontrole.

Het resultaat van de analyse zijn rode, oranje of groene bolletjes zodat je direct weet wat je aan je teksten best aanpast. De prijs per tekst tot 1500 woorden bedraagt 50 euro excl btw.