Zijn je webteksten goed genoeg? Check ze op deze parameters

Door een eenvoudige check te doen op leesbaarheid en trefwoord kun je je websiteteksten snel op SEO-vlak verbeteren. Eén van de softwaretools is Yoast.

Yoast hanteert 17 parameters om websiteteksten te beoordelen. In een eerste luik wordt de leesbaarheid van de tekst geanalyseerd. In het tweede luik komt de analyse van het trefwoord aan de beurt.

Controle van websiteteksten op leesbaarheid

Bij de controle van de teksten op je website op leesbaarheid wordt er vooral gekeken naar de begrijpbaarheid van je tekst.

Bij Yoast software gaat men hierin ver. Men duwt je tekst door de Flesch Reading Eas test, een softwareprogramma dat de moeilijkheidsgraad van teksten beoordeelt. Gebruik je lange zinnen dan zal men je bijvoorbeeld adviseren om je zinnen in te korten of op te splitsen. Gebruik je te moeilijke woorden, ook dan krijg je hier een opmerking over.

Belangrijk is altijd je doelgroep in de gaten te houden, zegt Michel Piedfort. Als je lezers hoger opgeleiden zijn, dan vormen moeilijkere woorden vaak geen probleem. In dat geval kun je gerust minder rekening houden met een ietwat minder goede score van de Flesch Reading Ease test.

Bij de leesbaarheid wordt er ook gekeken naar het aantal woorden per paragraaf en per zin. Tenslotte gaat men na of je verbindingswoorden gebruikt. Maak je aan lezers duidelijk wat de verbanden zijn tussen de zinnen met woorden als: hierdoor, omdat, want, enzovoort.

Controle van websiteteksten op trefwoorden

Een tweede belangrijke parameter om webteksten te bekijken is de wijze waarop tussentitels, trefwoorden en url’s zijn opgebouwd.

Yoast gaat kijken of het belangrijkste trefwoord dat je opgeeft overeenkomt met een aantal verwachtingen die lezers en Google hebben.

Als je bijvoorbeeld stelt dat je website over belastingen gaat, dan verwachten mensen dat het woord belastingen ook in de url, een subtitel en in de 1ste alinea voorkomt. 

Belangrijk is dat je onthoudt dat mensen op het internet anders lezen dan op papier. Tegelijk zoeken surfers direct bevestiging dat zij de juiste tekst hebben aangeklikt door de site op trefwoorden te scannen.

Men bekijkt met andere woorden de tekst niet van links naar rechts en van boven naar onder maar het oog pikt er gewoon enkele dingen uit. Als je dan op Google belastingen hebt ingetypt, dan zullen je hersenen ook naar dit woord in de tekst gaan zoeken.

Tegelijk gaat Yoast na of je titel lang genoeg is. Het trefwoord op zich is doorgaans niet meer voldoende om goed te scoren. De boodschap van je artikel kunnen vatten in de titel en krachtig kunnen herhalen in de inleiding of meta-omschrijving verhoogt het succes van je website.

 

Hoe lang moet een tekst zijn?

In principe hoeft je tekst niet langer te zijn dan de boodschap die je wil overbrengen. Als je een boodschap kunt brengen in 20 woorden, dan kan een tekst van 20 woorden al genoeg zijn.

Maar Google heeft dan wel een probleem. Google kan op basis van 20 woorden vaak niet weten waar de tekst nu echt over gaat. Vandaar dat Yoast aanbeveelt om webteksten toch van minstens 300 woorden te voorzien.